Total War: Rome/Attila – Lekcja GBL

Tytuł: Total War: Rome/Total War: Attila

Przedmiot: Historia, geografia, języki obce (dostępność wielu wersji językowych)

Ilość jednostek lekcyjnych: 4+

Zgodność z PP: Bardzo duża

Optymalny przedział wiekowy:14+

Grę możemy stosować u uczniów młodszych w ramach godzin pozalekcyjnych. Ważne jest aby dostosować ilość uczestników tak aby nasza praca nie stała się chaotyczna.

Opis: Total War Rome i Attila to symulacja czasów rzymskich. Gracz może się wcielić w plemiona celtyckie, rzymian, greków, persów, w wersji Attila zaś w plemiona związane z okresem „wędrówki ludów”. Gra jest dosyć złożona i obejmuje aspekty militarne, gospodarcze i kulturowe. Gracz ma możliwość stworzenia alternatywnej historii, wcielić się Wercyngetoryksa, Juliusza Cezara, wodzów plemion słowiańskich, Attyllę i wielu innych. Szeroko przedstawiony świat starożytności przenosi ucznia jak wehikuł czasu do Rzymu, Aten, na pola Zamy czy lasu Teutoburskiego.

700px-Attila-map-starting-positions-thumbWalory edukacyjne: Uczniowie grający w Total War: Rome/Total War: Attila szybko fascynują się starożytnością. Bardzo łatwo przyswajają pojęcia takie jak chociażby: horda, amfiteatr, kohorta, senat, frakcja, prowincja i wiele innych. Dzięki opcji multiplayer poznają świat dyplomacji- sojusze, zdrady, knowania. Znacząco wzmacniają umiejętność negocjacji i komunikacji (znaczenie umowy, ukryte klauzule itd…). Gra może być użyta w ramach e-gamingu i turniejów i może mieć charakter ligi (rozgrywka jest turowa). TW Rome i Attila dają możliwość przeprowadzenia historycznych bitew, zmiany biegu historii jednak ze względu na złożoność programu nauczyciel musi spędzić co najmniej kilka godzin na poznaniu tej gry. Dopiero wtedy pojawi się multum możliwych scenariuszy i rozwiązań.

Gamifikacja: Ważne jest aby każdy uczeń miał ten sam poziom gry i ustawienia w momencie startu. Warto jest też przemyśleć „odznaki” za osiągnięcia, rankingów musi być kilka, gdyż możliwości strategii jest dużo, a uczniowie mogą zaskoczyć nas rozwiązaniami.

rome_total_war_boxPrzykład: Przed rozpoczęciem gry warto jest przeprowadzić lekcję o plemionach, ludach i państwach w zależności od poruszanego okresu w grze i na lekcjach tak aby uczniowie zaczęli sympatyzować z jakąś frakcją. Gracze rozpoczynając grę muszą mieć ten sam jej poziom. Ponieważ gra jest dosyć złożona warto jest aby nauczyciel na bieżąco ją moderował. Samo wybieranie frakcji ( może być droga losowania lub z góry „narzucone” ), oglądanie jej „cech”, ubioru perfekcyjnie odpowiada na potrzeby PP. W trakcie grania ważne jest aby na bieżąco korzystać z tablicy interaktywnej, na której nauczyciel w zależności od potrzeby będzie na bazie historii z reguły alternatywnej powstającej w programie ukazywał tę z prawdziwą oraz wyjaśniał pojawiające się pojęcia i nazwy.

Linki:

Temat na forum

Recenzja gry-online.pl ROME

Recenzja gry-online.pl ATTILA

Oficjalna strona serii Total War

Attila na Steam

Rome na Steam