Plague – Lekcja GBL

Tytuł: Plaga/Plague (dostępna wersja PC i „pudełkowa”)

Przedmiot: Biologia, geografia, języki obce (dostępność wielu wersji językowych)

Ilość jednostek lekcyjnych: 4+

Zgodność z PP: Bardzo duża

Optymalny przedział wiekowy:13+

plague-inc-trailer-screencap_960.0_cinema_960.0_large_verge_medium_landscapeGrę możemy stosować u uczniów młodszych w ramach godzin pozalekcyjnych. Ważne jest aby dostosować ilość uczestników tak aby nasza praca nie stała się chaotyczna.

Opis: Plaga jest symulatorem zachowania się bakterii, wirusów, grzybów, pasożytów. Uczeń rozwija wybrany przez siebie wirus. Poprzez dobranie symptomów, metod transmisji, cech celem jest zarażenie wszystkich ludzi. Mimo, iż wygrana gracza jest drastyczna dla ludzkości nie powoduje wzrostu poziomu agresji i negatywnych konsekwencji.

Walory edukacyjne: Uczniowie grający w Plagę niewątpliwie szybko zauważą piękno biologii poprzez poznanie jej niewidocznych elementów jakimi są chociażby bakterie czy wirusy. Gracz bardzo szybko też zapoznaje się z nomenklaturą medyczną np. symptomy, transmisja, antybiotyki, nazwy chorób. Gra ta znacznie wpływa na zainteresowanie chorobami i ich symptomami, „otwiera drogę” dla przyszłych genetyków, biologów, epidemiologów i wielu innych. Znacząco także wpływa na poziom higieny młodego człowieka i świadomości odnośnie zanieczyszczeń, chorób czy zakażeń.

Gamifikacja: Ważne jest aby każdy uczeń miał ten sam poziom gry i ustawienia w momencie startu. Warto jest też przemyśleć „odznaki” za osiągnięcia, rankingów musi być kilka, gdyż możliwości strategii jest dużo, a uczniowie mogą zaskoczyć nas rozwiązaniami.

Przykład: Aby rozpocząć grę warto jest przeprowadzić lekcję o mikroorganizmach, pojęciu epidemii, choroby, zarażenia. Uczniowie wybierają wskazany przez nauczyciela mikroorganizm- ważne jest aby mieli te same gdyż każdy różni się właściwościami i możliwą droga ewolucji oraz poziomem trudności. Gra jest dosyć prostą więc wytłumaczenie zasad początku nie nastręcza problemu, poza tym Plaga jest bardzo intuicyjna. Jako nauczyciel możemy „narzucić” początek i start co da nam klarowny ranking lub może to być swobodna gra. Na końcu rozgrywki jest zapis gry więc i rankingów może być dużo np.: szybkość zainfekowania, agresywność, wytrzymałość, skuteczność, prostota, skomplikowanie itd. Ważnym jest aby nauczyciel wcześniej zagrał w Plagę, zafascynował się i poznał jej meandry. Znając grę krystalizuje się nam wiele możliwych scenariuszy, które możemy wprowadzać w trakcie wprowadzając swobodnie treści PP.

Linki:

Temat na forum

Recenzja gry-online.pl

Plague w Google Play

Plague na Steam