Magnaci

Tytuł: Magnaci

Przedmiot: Historia, geografia

Ilość jednostek lekcyjnych: 4+

Zgodność z PP: Bardzo duża

Optymalny przedział wiekowy:14+

Grę możemy stosować u uczniów młodszych w ramach godzin pozalekcyjnych. Ważne jest aby dostosować ilość uczestników tak aby nasza praca nie stała się chaotyczna.

Opis: Magnaci to gra planszowa, historyczna. Przenosi graczy w XVI, XVII i XVIII wiek do Rzeczypospolitej szlacheckiej. Świetnie ukazuje realia walki o wpływy w senacie, siłę rodów magnackich, które w ramach własnej polityki mogły wygrywać wojny, z drugiej strony zaś konsekwencje niezgody i prywaty. Gra obfituje w wiedzę i pojęcia historyczne z tamtych epok. Przy jednym stole może zasiąść do 5 osób więc szkoła nie musi kupować zbyt wielu jej egzemplarzy.

Walory edukacyjne: Uczniowie grający w Magnatów znacznie poprawiają zdolność strategicznego myślenia gdyż gra w dużej mierze odchodzi od losowości. Czasem dosyć długie oczekiwanie na ruch kolejnego gracza powoduje, iż poprzez czytanie kart uczniowie uczą się, zadają pytania nauczycielowi więc obecność tablicy interaktywnej bardzo wzmocni proces edukacji. Magnaci wpływają pozytywnie na werbalne umiejętności ucznia i jego umiejętności negocjacyjne (wspólna taktyka rodów, waśnie, dyplomacja).

boze-igrzysko-magnaciGamifikacja: W Magnatach ważne jest aby przy stole siedzieli uczniowie o podobnych potencjałach, najlepiej Ci, którzy raczej w relacjach klasowych są wobec siebie neutralni. Odznaczenia mogą być związane z osiągnięciami w kwestii przejęcia większości w senacie, spektakularnie wygranej wojny, przejęcia dominacji w jakimś regionie etc.

Przykład: Przed rozpoczęciem gry warto jest mieć już omówione z grubsza wojny RP z sąsiadami wyż.wym. okresie czasowym. Po rozstawieniu plansz na stołach uczniowie kostką losują kolejność. Zasady gry są proste i logiczne więc po jednej turze już wiadomo o co chodzi w systemie Magnatów, jednak tę pierwsza turę trzeba poświęcić na instruktaż i silne moderowanie. Tak naprawdę po dwóch, trzech grach można przystąpić do równoległego wobec gry edukowania. Zwracajmy uwagę na karty- ważne jest aby uczeń znał ich treść, więc przed jej rzuceniem trzeba ją na głos przeczytać. Wtedy też my jako nauczyciel dopowiadamy naszą kwestię i gra toczy się dalej. Warto jest z przyjaciółmi bądź rodziną zagrać kilka razy w domu tak aby nasza pierwsza gra nie odbywała się Sali klasowej (stracimy wtedy dużo czasu ).

Linki:

Temat na forum

Strona oficjalna

Link do sklepu

Recenzja video