Gry w służbie ludzkości

Większości z nas „gra komputerowa lub planszowa” kojarzy się z rozrywką, zabawą, ucieczką od rzeczywistości, niektórym jawi się jako strata czasu, są i tacy, którzy uważają ją za zło. Głównie „ostrze noża” skierowane jest w kierunku gier komputerowych, planszówki są ze względu na ich tradycyjność i brak potrzeby korzystania z prądu i technologii są bardziej akceptowalne.

Oddajmy grę w ręce tłumu

Tradycyjne gry planszowe lub książkowe nie pozwolą jednak, a przynajmniej nie mają takiego potencjału aby móc odpowiedzieć na problemy ludzkości. Jednak w przypadku komputerowej ich wersji nastąpiły i następują zmiany. Jeszcze kiedyś gry komputerowe były tworzone przez programistów od podstaw, każde tzw. łatki wychodziły „odgórnie”, komunikacja na linii twórca gry, a jej użytkownik nie była bardzo rozwinięta. Teraz bardzo dużo gier odeszło od tej idei, oddały się w ręce ekspertów i fascynatów w ich dziedzinach. Firmy produkujące gry zdały sobie sprawę, że często scenariusz, elementy, system produktu może stworzyć tłum ludzi (mob- j.ang). Dzięki temu gra staję często bardziej popularna, szybko znikają błędy i co najważniejsze odpowiada w co raz większym stopniu na potrzeby odbiorcy i pozwala mu na przyjemniej spędzony czas. Możliwość stosunkowo łatwej kreacji produktu i jakiegoś wycinka rzeczywistości z użyciem tysięcy ludzkich umysłów na świecie poprzez grę przyciągnęło naukę w „ten region”.

Nauka w rękach tłumu

Od jakiegoś czasu co raz bardziej popularnym rozwiązaniem problemów jakie stoją przed ludzkością, jej rozwojem stały się game for purpose i serious game. Są to gry skonstruowane w kierunku rozwiązania jakiegoś pytania. Przykładem może posłużyć Fold it. Program ten powstał na potrzeby badań nad białkami, polega na ich zwijaniu, a celem jest najskuteczniejsze ich zwinięcie w odpowiedniej rzeczywistości i przy użyciu udostępnionych przez program narzędzi. Program ten stworzono na Uniwesytecie w Waszyngotonie. Jego filozofią jest udział jak najszerszego grona naukowców, ekspertów, fascynatów danego wycinka wiedzy aby praca nad problemem trwała jak najkrócej, była jak najbardziej wydajna, kreowała nowe alternatywne rozwiązania, sprawiała przyjemność i co jest bardzo ważne omijała bajońskie sumy wydane na firmy lub osoby, które działają jako zamknięta grupa, a co za tym idzie i ograniczona liczba umysłów ludzkich. Tym się różni dobrze skonstruowana „gra z przeznaczeniem/poważna”(brak jeszcze w polskim słowniku określenia game for purpose i serious game), od pracy ekspertów bądź firm, iż bazuje na „tysiącach głów” z każdej szerokości geograficznej, pomnożonego IQ wszystkich kontynentów. Wystarczy stworzyć prawidłowy mechanizm gry, które de facto może też być tworzony w idei tłumu. Możliwości technologiczne naszych czasów dają nam możliwość rozwiązania każdego problemu poprzez kwintesencję rozwoju- komunikację. Gry komputerowe mogą być i są świetna platformą na bazie, której można tworzyć rozwiązania praktycznie w każdej dziedzinie- od urbanistyki po medycynę, a pracować może nad tym tysiące ludzi przy tym bawiąc się świetnie.

Linki:

FoldIt