Cyklady – uczymy się mitologii i historii Grecji

W nauczaniu historii w szkole z reguły dominuje podręcznik, zeszyt, ćwiczeniówka, często nauczyciel- narrator. Gra Cyclades ( Cyklady) bardzo przyjemnie zwalnia uczniów z obowiązkowej lektury i daje możliwość poznania wierzeń, architektury oraz wielu aspektów antycznej Grecji przy okazji świetnej zabawy. Cyklady to gra strategiczno-ekonomiczna pozwalająca wcielić się w jednego z władców antycznej krainy. Celem jest zbudowanie metropolii. To jak osiągniemy sukces zależy tylko od nas. Czy staniemy się budowniczym, czy wojownikiem zajmującym wyspy przeciwnika zależy już od nas. Gra swobodnie może być użyta w pierwszej klasie gimnazjum lub od 13 roku życia.

Jak grać w warunkach szkolnych?

Liczebność uczniów w klasie ma duże znaczenie. Przy jednej grze może siedzieć maksymalnie pięciu graczy, więc przy klasie liczącej trzydzieści lub więcej osób trochę trzeba się „nagimnastykować” ale jest to wykonalne. Pozwolę sobie podać przykład na właśnie trzydziestu uczniów bo z tyloma z reguły prowadzę zajęcia. Oczywiście przygodę z Cykladami nauczyciel rozpoczyna sam ze znajomymi, rodziną bądź przyjaciółmi. Warto jest zagrać kilka razy aby zrozumieć mechanizm gry, możliwości oraz przemyśleć jakie treści równolegle chcemy wprowadzać. Przy licznych grupach aby nie tracić jednostek lekcyjnych bardzo przydatnym są koła zainteresowań lub inne zajęcia dodatkowe, które prowadzimy. Na nich można wyszkolić „leaderów” grup, którzy następnie na lekcji będą wspomagali nauczyciela w tłumaczeniu zasad. Leaderami powinni być uczniowie, którzy nie będą mieli większego problemu z wytłumaczeniem reguł kolegom i koleżankom oraz w pierwszych rozgrywkach pozwolą sobie na przegraną. Nieodłącznym elementem takich zajęć jest obecność tablicy interaktywnej, rzutnika bądź ekranu. W grze występują postacie z mitologii, które przed końcem lekcji możemy omawiać lub w trakcie czytania opisu zamieszczonego w grze. Mnogość figurek, elementów pozwala też na bardzo szerokie rozwijanie tematyki lekcyjnej na wiele sposobów, od militariów po kulturę co pozwala na zrealizowanie podstawy programowej z danego wycinka bez klasycznego podręcznika. Zeszyt oraz ćwiczeniówkę natomiast można zostawić i mogą posłużyć jako utrwalenie wiedzy czy to w formie uzupełnienia ćwiczeń lub w formie pracy opisowej. Jednak osobiście polecałbym te drugą opcję, gdyż moim zdaniem testowe przygotowywanie do przedmiotu sprawdza się na egzaminie jednak rzadko kiedy wyzwala pasję do przedmiotu. Gra z reguły zajmuje uczniom dwie jednostki lekcyjne więc na końcu rozgrywki każdy uczeń powinien zrobić zdjęcie bądź zapisać gdzieś stan posiadania aby móc szybko sprawnie dokończyć grę na następnej lekcji.

Rola nauczyciela

Sama gra nie zawiera kart, figurek czy tez elementów, które swoim zróżnicowaniem poruszają wszystkie elementy podstawy programowej i treści podręcznika. Jednak dają możliwość wykorzystania ich do omówienia jakiegoś aspektu. Przykładowo w Cykladach mamy czterech bogów, a wiadomo, że było ich znacznie więcej, więc przy okazji omawiania tej czwórki nauczyciel może wprowadzić informacje na temat innych przedstawicieli panteonu. Figurki przedstawiające antycznych żołnierzy, otwierają drogę do tematyki wojskowości, a te przedstawiające mityczne stwory ponownie do mitologii. Stawianie budynków ( uczelnie, fortyfikacje, porty, świątynie ) otwiera drogę do nauczania elementów architektury itd. Trzeba jednak mieć świadomość, że tego typu lekcje wymagają od nauczyciela dosyć dużej aktywności ale satysfakcja z wiedzy zdobywanej przez uczniów jest murowana.

Cyklady na Polter.pl